Ile dziennie trzeba spalić kalorii żeby schudnąć czyli czym jest redukcja tkanki tłuszczowej?

shushipu / Pixabay

Każdy z nas w codziennym życiu ma do czynienia z pojęciem kalorii i kalorycznością jedzonych przez siebie posiłków. Zazwyczaj nie myślimy o tych wartościach – jemy to co nam smakuje, to na co akurat mamy ochotę. Wszystko zmienia się jednak w chwili, gdy postanawiamy schudnąć i naszym głównym celem ale i problemem staje się ograniczenie tych kalorii. Zdajemy sobie sprawę, że to właśnie one rządzą naszą tkanką tłuszczową i to w nich powinniśmy szukać przyczyny swojego wyglądu. Ponadto warto przyjrzeć się swojemu stylowi życia i temu – czy większości dnia nie spędzamy może siedząc lub leżąc. Aktywność fizyczna, choć w mniejszym stopniu, ale jednak przyczynia się do kondycji wizualnej naszego ciała a jeśli pragniemy “zrzucić kilka kilogramów”, to szczególnie istotne jest zwrócić na nią uwagę.

Jak jeść by schudnąć? Ile dziennie trzeba spalić kalorii żeby schudnąć?

Na początek warto wyliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne. W tym celu możemy użyć wzoru Harrisa-Benedicta na obliczenie podstawowej przemiany materii:
„PPM (kobiety) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 655,1 + (9,563 x masa ciała [kg]) + (1,85 x wzrost [cm]) – (4,676 x [wiek])
PPM (mężczyźni) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 66,5 + (13,75 x masa ciała [kg]) + (5,003 x wzrost [cm]) – (6,775 x [wiek])”
Pozwoli to obliczyć nam całkowitą przemianę materii „Całkowita Przemiana Materii (CPM) = PPM x współczynnik aktywności fizycznej PAL”. Jest to suma wszystkich wydatków energetycznych w ciągu doby, wiążących się z metabolizmem, którego potrzebujemy do zaspokojenia podstawowych funkcji życiowych (PPM) i aktywności fizycznej (PAL) – związanej z naszym trybem życia i uprawianiem sportu.
Otrzymujemy tym sposobem nasze całkowite zapotrzebowanie kaloryczne.
Pozwoli to ustalić jak powinna wyglądać nasza dieta redukcyjna, bo o taką nam chodzi. Od zapotrzebowania należy odjąć wybraną ilość kalorii, przykładowo 400. Jeśli nasze zapotrzebowanie wynosi 2200 kcal, odejmujemy 400 i wychodzi nam 1800 – które powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi w czasie tzw. redukcji.
Aby schudnąć – musisz utrzymać ten ujemny bilans kaloryczny, ograniczając spożycie kalorii i zwiększając swoją aktywność fizyczną. Musimy spalać więcej kalorii, niż przyjmujemy.
Co ciekawe – aby schudnąć 1kg, musimy spalić 7000 kalorii.